Тема. Вираз зі змінною. Позначення змінною буквою. Розв’язання і порівняння простих задач.

Мета: ознайомити учнів з поняттям змінна; вчити порівнювати задачі на знаходження остачі і на зменшення числа на кілька одиниць, розвивати мовлення дітей, логічне мислення.

Обладнання: картки для опитування, схеми задач, предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Актуалізація знань учнів

— Сьогодні наш урок буде незвичайний. Ми будемо подорожувати казками на килимі-літаку в Математичне королівство. Для цього ми повинні сказати чарівні слова: «крабле-кріблі-бумс!»

(Звучить музика, відкривається дошка.)

— Перед вами — казкове Математичне королівство. Король наголосив наказ: «Діти повинні виконувати усі мої бажання». Перше бажання короля — дізнатися, як ви вмієте рахувати. Ось його завдання.

1. Робота з картками

Картка 1

Розв’язати задачу.

На аеродромі було 11 літаків. Два літаки полетіли. Скільки літаків залишилося на аеродромі?

Картка 2

Скласти й розв’язати задачу.

Було — 9

Прилетіли — 3

Стало — ?

Картка 3

Розв’язати приклади.

2. Усна лічба

— Наш килим-літак пролітає над болотом. Допоможемо жабці дістатися свого болота.

— Молодці!

Визначте зайве число: 15, 18, 20, 3, 11, 19.

— Чому число 3 «зайве»?

— А зараз пограємо у гру «День та ніч». Коли я кажу «ніч», ви заплющуєте очі і починаєте лічити. Коли я скажу «день», ви відкриваєте очі і називаєте відповідь.

— А зараз — завдання для розумної голови.

• Вага півня, який стоїть на двох ногах, 4 кг. Якою буде вага півня, якщо він встане на одну ногу?

• Маринка та Оленка — сестри. Маринка сказала, що в неї 2 брати, а Оленка сказала, що в неї теж 2 брати. Скільки дітей у сім’ї?

3. Перевірка робіт учнів, які працювали з картками.

II. Р обота над новим матеріалом

— Наша подорож продовжується. Ми пролітаємо над синім морем.

«А біля самого синього моря жив старий зі своєю старою». Яка це казка? Хто її автор?

— Ось ми в гостях у золотої рибки. Вона припливла до нас не одна, а зі своїми подругами.

1. Пояснення виразів зі змінною

На дошці — малюнки рибок, які тримають картки з прикладами.

6+2 6+4 6+1

6+5 6+3 6+а

— Розгляньте приклади.

— Що ви помітили?

— Який доданок у прикладах незмінний?

— Який доданок змінюється?

— Доданок, який змінюється, позначили буквою a (щоб не записувати різні значення другого доданка). Тоді сума 6 + a.

— Якщо a = 1, то 6 + a = 6 + 1, 6 + 1 = 7.

— Якщо a = 2, то 6 + a = 6 + 2, 6 + 2 = 8.

Діти знаходять суму, якщо a набуває таких значень: 3, 4, 5.

2. Первинне закріплення

Виконання завдання № 107, 109.

3. Самостійна робота (№ 108)

4. Перевірка роботи

5. Фізкультхвилинка

III. Розвиток математичних умінь

— Наш килим-літак пролітає над красивим будинком, у якому живе Мальвіна. Біля Мальвіни сидить хлопчик і плаче. Діти, як звати цього хлопчика? Зараз ми дізнаємось, чому він плаче. Буратіно не може розв’язати задачу, яку йому задала Мальвіна. Діти, давайте йому допоможемо.

1. Виконання завдання № 110 (1)

— Прочитайте умову задачі. Прочитайте питання задачі.

— Про що йде мова у задачі?

— Що в задачі відомо?

— Про що треба дізнатися?

— Якою дією будемо розв’язувати задачу?

Розв’язання задачі біля дошки.

2. Виконання задачі № 110 (2)

Проводиться аналіз задачі. Діти обирають відповідну схему.

— Якою дією будемо розв’язувати задачу?

Діти самостійно записують задачу. Потім порівнюють дві задачі.

— Що спільного в задачах?

— Чим вони різняться?

— Молодці, діти, ви добре пояснили Буратіно, як розв’язувати задачі.

(Звучить грамзапис пісні В. Шаїнського «Чебурашка».)

— Хто співає цю пісню?

— Назвіть його друга. Чебурашка і Крокодил Гена приготували для вас завдання. Вам потрібно розшифрувати слово.

У 8+3 У 8 + 3

Р 11 – 2 Б 10 – 3

А 16 – 10 Д 7 – 5

2 9 11 12 7 6

— Яке слово було зашифроване?

— Якими повинні бути справжні друзі?

— Наша подорож закінчується. Казки прощаються з нами.

IV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

С. 22 № 111, № 112

Кiлькiсть переглядiв: 341