Тема. Вираз зі змінною. Позначення змінною буквою. Розв’язання і порівняння простих задач.
Мета: ознайомити учнів з поняттям змінна; вчити порівнювати задачі на знаходження остачі і на зменшення числа на кілька одиниць, розвивати мовлення дітей, логічне мислення.
Обладнання: картки для опитування, схеми задач, предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
— Сьогодні наш урок буде незвичайний. Ми будемо подорожувати казками на килимі-літаку в Математичне королівство. Для цього ми повинні сказати чарівні слова: «крабле-кріблі-бумс!»
(Звучить музика, відкривається дошка.)
— Перед вами — казкове Математичне королівство. Король наголосив наказ: «Діти повинні виконувати усі мої бажання». Перше бажання короля — дізнатися, як ви вмієте рахувати. Ось його завдання.
1. Робота з картками
Картка 1
Розв’язати задачу.
На аеродромі було 11 літаків. Два літаки полетіли. Скільки літаків залишилося на аеродромі?
Картка 2
Скласти й розв’язати задачу.
Було — 9
Прилетіли — 3
Стало — ?
Картка 3
Розв’язати приклади.
2. Усна лічба
— Наш килим-літак пролітає над болотом. Допоможемо жабці дістатися свого болота.
— Молодці!
Визначте зайве число: 15, 18, 20, 3, 11, 19.
— Чому число 3 «зайве»?
— А зараз пограємо у гру «День та ніч». Коли я кажу «ніч», ви заплющуєте очі і починаєте лічити. Коли я скажу «день», ви відкриваєте очі і називаєте відповідь.
— А зараз — завдання для розумної голови.
• Вага півня, який стоїть на двох ногах, 4 кг. Якою буде вага півня, якщо він встане на одну ногу?
• Маринка та Оленка — сестри. Маринка сказала, що в неї 2 брати, а Оленка сказала, що в неї теж 2 брати. Скільки дітей у сім’ї?
3. Перевірка робіт учнів, які працювали з картками.
II. Р обота над новим матеріалом
— Наша подорож продовжується. Ми пролітаємо над синім морем.
«А біля самого синього моря жив старий зі своєю старою». Яка це казка? Хто її автор?
— Ось ми в гостях у золотої рибки. Вона припливла до нас не одна, а зі своїми подругами.
1. Пояснення виразів зі змінною
На дошці — малюнки рибок, які тримають картки з прикладами.
6+2 6+4 6+1
6+5 6+3 6+а
— Розгляньте приклади.
— Що ви помітили?
— Який доданок у прикладах незмінний?
— Який доданок змінюється?
— Доданок, який змінюється, позначили буквою a (щоб не записувати різні значення другого доданка). Тоді сума 6 + a.
— Якщо a = 1, то 6 + a = 6 + 1, 6 + 1 = 7.
— Якщо a = 2, то 6 + a = 6 + 2, 6 + 2 = 8.
Діти знаходять суму, якщо a набуває таких значень: 3, 4, 5.
2. Первинне закріплення
Виконання завдання № 107, 109.
3. Самостійна робота (№ 108)
4. Перевірка роботи
5. Фізкультхвилинка
III. Розвиток математичних умінь
— Наш килим-літак пролітає над красивим будинком, у якому живе Мальвіна. Біля Мальвіни сидить хлопчик і плаче. Діти, як звати цього хлопчика? Зараз ми дізнаємось, чому він плаче. Буратіно не може розв’язати задачу, яку йому задала Мальвіна. Діти, давайте йому допоможемо.
1. Виконання завдання № 110 (1)
— Прочитайте умову задачі. Прочитайте питання задачі.
— Про що йде мова у задачі?
— Що в задачі відомо?
— Про що треба дізнатися?
— Якою дією будемо розв’язувати задачу?
Розв’язання задачі біля дошки.
2. Виконання задачі № 110 (2)
Проводиться аналіз задачі. Діти обирають відповідну схему.
— Якою дією будемо розв’язувати задачу?
Діти самостійно записують задачу. Потім порівнюють дві задачі.
— Що спільного в задачах?
— Чим вони різняться?
— Молодці, діти, ви добре пояснили Буратіно, як розв’язувати задачі.
(Звучить грамзапис пісні В. Шаїнського «Чебурашка».)
— Хто співає цю пісню?
— Назвіть його друга. Чебурашка і Крокодил Гена приготували для вас завдання. Вам потрібно розшифрувати слово.
У 8+3 У 8 + 3
Р 11 – 2 Б 10 – 3
А 16 – 10 Д 7 – 5
2 9 11 12 7 6
— Яке слово було зашифроване?
— Якими повинні бути справжні друзі?
— Наша подорож закінчується. Казки прощаються з нами.
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
С. 22 № 111, № 112