Тема. Узагальнена таблиця додавання й віднімання одноцифрових чисел. Задачі на дві дії.
Мета: ознайомити з узагальненою таблицею додавання й віднімання одноцифрових чисел; розвивати вміння учнів розв’язувати складену задачу за поданим планом.
Обладнання: таблиця додавання одноцифрових чисел, схеми задач, картки для індивідуальної роботи.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
I. Актуалізація знань учнів
1. Робота з картками
Картка 1
Розв’язати задачу.
В один дім листоноша приніс 14 листів, а в другий — на 5 листів менше. Скільки листів приніс листоноша в другий дім?
Картка 2
У Володі 6 яблук, а в Андрія на 4 яблука більше. Скільки яблук у Андрія?
Картка 3
Скласти задачу за скороченим записом.
Було — 18 яблук
З’їли — ? яблук
Залишилось — 10 яблук.
2. Усні обчислення
1) Зоопарк.
9 + 9 1 – 9 12 – 4 12 – 6
13 – 8 7 + 6 14 – 5 7 + 4
5 8 13 18 6 11 9 2
2) Гра «Цікаві трикутники» (№ 178)
3. Перевірка роботи за картками
II. Розвиток математичних умінь
1. Робота над задачами
1) Задача з логічним навантаженням.
Галинка виростила 10 троянд та 8 гладіолусів. 15 квітів вона зрізала, щоб подарувати мамі на день народження. Яка найбільша кількість гладіолусів могла залишитися на клумбі?
2) Складання і розв’язання задачі № 179.
— Чи можна розв’язати задачу однією дією? Чому?
— Що треба узнати спочатку?
Задачу можна розв’язати двома способами.
1 спосіб
10 – 2 – 1 = 7 (м)
2 спосіб
10 – (2 + 1) = 7 (м)
3) Розв’язання задачі № 180.
Діти уважно читають задачу. Після аналізу задачі читають план розв’язання.
На дошці вчитель записує скорочений запис.
Було — 12 н.
Поклав — 4 н. та 3 н.
Залишилось — ? н.
— Прочитайте перше запитання плану. Яку дію треба виконати?
4 + 3 = 7 (н.) — поклав.
— Прочитайте друге запитання плану. Яку дію треба виконати?
12 – 7 = 5 (н.) — залишилось.
Діти записують задачу в зошитах і на дошці.
4) Самостійна робота.
Виконання завдання № 181.
Учитель на дошці записує скорочену умову задачі.
Дівчаток — 7 д. } ? д.
Хлопчиків — ? д., на 3 д. менше
Діти самостійно записують розв’язання задачі.
5) Перевірка роботи.
2. Фізкультхвилинка
3. Робота з таблицею додавання і віднімання чисел (№ 182)
Діти з коментуванням складають і записують приклади.
4. Роздивитися будиночки, здогадатися, які треба виконати дії в першому будиночку, щоб на даху вийшло 3. Виконуючи такі самі дії в другому будиночку, дізнатися, чому дорівнює знак питання.
5. Самостійна робота
Виконання завдання № 177.
6. Перевірка роботи
III. Підсумок уроку
IV. Домашнє завдання
С. 37, № 183.